Iustitia est constans et perpetua voluntas ius suum cuique tribuendi. Iuris praecepta sunt haec: honeste vivere, alterum non leadere, suum cuique tribuere
Sprawiedliwość to stała i wieczna wola oddawania każdemu tego, co mu się należy. Zasady prawa są takie: żyć uczciwie, nie szkodzić drugiemu, oddać każdemu, co mu się należy
Od dnia 1 stycznia 2021r. obowiązuje nowe Prawo Zamówień Publicznych
– ustawa z dnia 11
września
2019r. (Dz. U. z 2019r. poz. 2019).
W art. 16 ustawy wskazano zasady przygotowania i przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego przez zamawiającego, który jest obowiązany działać w sposób:
Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy sposób działania zamawiającego ma zapewnić:
Zgodnie z ust. 2 tego artykułu, Zamówienia udziela się wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy czego konsekwencją jest wskazanie w ustawie środków ochrony prawnej, które mają zapewnić taki stan rzeczy.
Zasadniczo środki ochrony prawnej, zgodnie z art. 505 ustawy przysługują wykonawcy, uczestnikowi konkursu oraz innemu podmiotowi, jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu zamówienia lub nagrody w konkursie oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy.
Podstawowym środkiem jest odwołanie, które zgodnie z art. 513 przysługuje na:
W przypadku odwołania ważną kwestią jest wniesienie go w terminie, który biegnie od przekazania informacji o czynności zamawiającego, względnie innego zdarzenia i wynosi od 5 do 15 dni, aczkolwiek w pewnych sytuacjach termin jest dłuższy, nawet do 6 miesięcy.
Organem właściwym do rozpoznania odwołania jest Krajowa Izba Odwoławcza (KIO). Merytoryczne rozstrzygnięcie sprawy (oddalenie lub uwzględnienie odwołania) dokonywane jest w formie wyroku. Warunkiem rozpoznania odwołania jest zachowanie wymogów formalnych oraz wniesienie wpisu – zgodnie z odpowiednim rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020r. jego wysokość wynosi w zależności od wartości i rodzaju zamówienia od 7.500zł do 20.000zł.
Od orzeczenia Izby stronom oraz uczestnikom postępowania odwoławczego przysługuje skarga do Sądu Okręgowego
w Warszawie
– sądu zamówień publicznych
W praktyce istotne znaczenie ma treść ogłoszenia wszczynającego postępowanie o udzielenie zamówienia lub konkurs, a także publikacja treści dokumentów zamówienia na stronie internetowej. W dokumentach tych określone są zarówno wymogi wobec przyszłego wykonawcy jak również odnoszące się do przedmiotu zamówienia i w istotny sposób wpływają na faktyczny dostęp konkretnego wykonawcy do danego zamówienia. Konfrontacja postawionych wymogów z możliwościami danego wykonawcy, a w przypadku negatywnej odpowiedzi następnie z ustawowymi kryteriami, w szczególności wcześniej wskazanymi zasadami pozwala na ocenę czy nie doszło do naruszenia reguł prawa zamówień publicznych w sposób wskazujący na zasadność skorzystania ze środka ochrony prawnej jakim jest odwołanie. W tym przypadku odwołanie wnosi się w terminie 5 dni w przypadku wartości mniejszej niż progi unijne oraz 10 dni w przypadku wartości większej lub równej tym progom.
Aby nieco nakreślić powyższą problematykę, przytoczyć należy ujęcie zasady przejrzystości oraz proporcjonalności w wyrokach KIO.
Zasada proporcjonalności oznacza, że zamawiający ma obowiązek wyważenia proporcji pomiędzy koniecznością
zapewnienia rękojmi należytego wykonania zamówienia, a jego dostępem dla wykonawców. W istocie, warunki udziału
w postępowaniu nie powinny ograniczać dostępu do zamówienia wykonawcom dającym rękojmię
należytego jego wykonania. Z
analizy orzecznictwa KIO, m. in. wyroku z dnia 14 marca 2017 r.
sygn. akt: KIO 371/17 wynika, że zasadę
proporcjonalności należy odnieść in concreto do realiów danej sprawy, cyt.
Izba wskazuje, że próba określenia
czym w istocie jest zasada proporcjonalności, której istotę wywodzić należy z orzecznictwa, prowadzi do
stwierdzenia, że zasada proporcjonalności to zachowanie adekwatne do danej sytuacji, tym samym musi być
ono
właściwe w okolicznościach danej sprawy, co oznacza, że podejmowane działania muszą odpowiadać założonym
celom.
W rozpatrywanym przypadku, w ocenie Izby Odwołujący wykazał, że żądanie od kierownika budowy posiadania wiedzy
z zakresu techniki i narzędzi zarządzania projektem potwierdzone stosownymi certyfikatami jest nadmiarowe i
ograniczające konkurencję.
Zasada przejrzystości była przedmiotem wyroku KIO z dnia 13
listopada 2018 r., sygn. akt KIO 1896/18, 1901/18,
1903/18., cyt.
Zasada ta w ocenie składu orzekającego oznacza nie tylko obowiązek dokumentowania
przez
zamawiającego czynności dokonanych w toku postępowania o udzielenie zamówienia, ale również zwłaszcza na
etapie
formułowania dokumentów postępowania – jako obowiązek tworzenia jasnych i czytelnych reguł oceny
warunków udziału w postępowaniu oraz oceny ofert. Tak rozumiana zasada przejrzystości jest
warunkiem sine qua non
zachowania
pozostałych zasad prowadzenia postępowania, równego traktowania wykonawców oraz uczciwej
konkurencji.
W realiach sprawy zamówienie dotyczyło branży IT, a za brak
przejrzystości została uznana sytuacja,
gdy zamawiający wymagał wliczenia wynagrodzenia za usługi okresu przejściowego w cenę innych usług
w sytuacji,
gdy
wykonawca nie miał pewności w jakim zakresie czasu będą świadczone te usługi w okresie od 18 do 42
miesięcy.
Oferta obejmuje wszelkie sprawy jakie mogą wyniknąć w związku z procedurami o udzielenie zamówienia publicznego, w tym:
sądu zamówień publicznych
Kancelaria oferuje m. in. wstępną analizę sprawy - ocena kancelarii odnosząca się do możliwych naruszeń ustawy
Prawo Zamówień Publicznych
i skuteczności podniesienia tych zarzutów w odwołaniu do Krajowej Izby
Odwoławczej.
Cena 500zł netto + VAT. W przypadku zaangażowania kancelarii w sprawę kwota ta jest uwzględniana
w wynagrodzeniu
za jej prowadzenie.